Sukces przedsiębiorców – zakaz rozszerzającej interpretacji przepisów ograniczających handel w niedziele

W ostatnich tygodniach w prowadzonej przez naszą Kancelarię sprawie zapadł prawomocny wyrok w sprawie naruszenia przepisów ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 936 z późn. zm.).

Sprawa dotyczyła ukarania przedsiębiorcy karą grzywny za powierzanie, wbrew płynącemu z powołanej ustawy zakazowi, wykonywania pracy w handlu i czynności związanych z handlem pracownikom zatrudnionym przez przedsiębiorcę w placówkach handlowo – usługowych należących do naszego klienta.

Argumentacja przedstawiona przez prawników naszej Kancelarii doprowadziła do zmiany wyroku sądu pierwszej instancji i prawomocnego uniewinnienia naszego klienta od zarzucanego wykroczenia, polegającego na powierzeniu pracy w niedzielę pracownikowi w prowadzonym przez przedsiębiorcę sklepie.

Sąd Okręgowy w Poznaniu w pełni podzielił argumenty zespołu naszej Kancelarii. Od początku postępowania wskazywaliśmy, że normy wprowadzające określone zakazy lub nakazy, ograniczające prawa i swobody gospodarcze lub tym bardziej prawa i wolności obywatelskie i wiążące z naruszeniem tych norm sankcje prawnokarne muszą i są interpretowane ściśle i nigdy nie powinny być interpretowane rozszerzająco. Teza przeciwna naruszałaby podstawowe zasady demokratycznego państwa prawa i godziła w fundamentalne zasady konstytucyjne, na czele z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.

Podkreślaliśmy, że żaden organ władzy publicznej nie może karać przedsiębiorcy za działalność, która nie jest zakazana na podstawie ustawy. Argumentowaliśmy również, że przedsiębiorca czy obywatel nie może ponosić odpowiedzialności – zwłaszcza odpowiedzialności karnej – za niestaranne – czy nawet niechlujne – prawodawstwo i działania władzy ustawodawczej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że ustawa wprowadzająca tak zwany „zakaz handlu w niedziele i święta” od początku budziła kontrowersje tak pod względem jakości legislacyjnej aktu prawnego, precyzyjności formułowanych przepisów – a w szczególności konstruowania przepisów nakładających na przedsiębiorców określone nakazy lub zakazy w zakresie prowadzonej działalności.

Sąd Okręgowy orzekając na skutek apelacji wniesionej przez jednego z naszych adwokatów wskazał – podzielając w całości stanowisko obrońcy obwinionego – że zakaz powierzania pracy w niedziele lub święta nie ma charakteru bezwzględnego. Podzielono stanowisko prawników Kancelarii, że art. 6 ustawy przewiduje wiele wyjątków od zakazu, który zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy miał być naruszony zachowaniem naszego klienta.

Sąd Okręgowy, zmieniając wyrok sądu I instancji i uniewinniając naszego klienta całkowicie podzielił stanowisko naszej Kancelarii, że tak oskarżyciel – inspekcja pracy,  jak i dalej sąd rejonowy wydając zaskarżone przez jednego z naszych adwokatów rozstrzygnięcie naruszył przepisy ustawy o zakazie handlu w niedziele i święta i dokonał błędnej – rozszerzającej wykładni przepisów ograniczających swobody działalności gospodarczej i konstytucyjnie chronione prawa przedsiębiorcy.

Z wyrokiem poznańskiego sądu okręgowego nie sposób się nie zgodzić.

Cieszymy się, że sąd dzięki naszej pomocy prawnej świadczonej przedsiębiorcom stanął na straży podstawowych praw i wolności przedsiębiorców. Satysfakcję sprawia nam również fakt, że wobec podzielenia naszej argumentacji w ostatnich dniach zapadł w bliźniaczo podobnej sprawie wyrok uniewinniający już na etapie postępowania przed sądem pierwszej instancji – wyrok wydał jeden z wielkopolskich sądów rejonowych w oparciu o argumentację przedstawioną przez prawników Kancelarii Poznańskiej i podzielające nasze stanowisko rozstrzygnięcie Sądu Okręgowego w Poznaniu.

Mamy nadzieję, że wobec tak stanowczej – choć oczywiście zasadnej i koniecznej – reakcji sądów na działania organów władzy publicznej instytucje kontrolujące przedsiębiorców nie będą występowały z kolejnymi, bezzasadnymi wnioskami o ukaranie i nie będą nadgorliwie działały w celu ograniczenia swobody działalności przedsiębiorców.

W przeciwnym razie zachęcamy do skorzystania z pomocy prawnej świadczonej przez Zespół naszej Kancelarii.